Dla fotografów

Agencja fotograficzna Reporter jest zawsze otwarta na współpracę z nowymi fotografami.

Chętnie obejrzymy Twoje prace, najlepiej wysłane e-mailem, w formie załączonych zdjęć w małej rozdzielczości oraz krótkiej informacji o sobie (w jakim rejonie Polski mieszkasz, czy współpracujesz lub współpracowałeś z jakimiś mediami itp.). Jeżeli masz ochotę zapraszamy osobiście.

Na wstępie, prosimy uważnie przeczytać poniższą instrukcję, ułatwi to naszą kooperację i pozwoli na efektywną sprzedaż Twoich zdjęć.

Abyśmy mogli Cię reprezentować, musimy mieć do tego prawo, czyli podpisaną z Tobą umowę o
współpracy.
Zanim Twoje zdjęcie trafi do naszej bazy musi spełnić parę istotnych warunków.

Zdjęcia niezależnie od tego, jakim aparatem zostały wykonane powinny być wstępnie opracowane w programie Photoshop, czyli np. pionowe zdjęcia postawione pionowo, skadrowane zgodnie z pomysłem autora. Jeżeli czujesz się na siłach, możesz przygotować zdjęcie kolorystycznie, jednak bardzo łatwo w tym wypadku "przedobrzyć" zwłaszcza, jeżeli masz nieskalibrowany monitor. Dlatego prosimy o delikatne używanie funkcji typu levels, curves, color balans...

Ewentualnie można użyć przycisku auto contrast.
długość dłuższego boku - 20 - 28 cm
rozdzielczość - 300 dpi
format zapisu – jpg
Gotowe zdjęcie powinno mieć wtedy wielkość pomiędzy 1 a 2.5 MB.
Instrukcja ta dotyczy także zdjęć skanowanych.


Następną ważną rzeczą jest opis zdjęcia. Przykładowo opisane zdjęcia.
 
Instrukcja opisu zdjęć


Źle opisanych zdjęć nie możemy umieścić w naszej bazie.

Do opisywania zdjęć służy standard IPTC, który powoduje, że edytor będzie mógł wyszukać Twoje zdjęcia wg norm obowiązujących na całym świecie.

Pamiętaj ! Nieopisane lub źle opisane zdjęcie nie istnieje. Fotoedytor go po prostu nie znajdzie.
Najłatwiej zrobić to w np. programach Photoshop, Foto Station, XnView, czy Adobe Bridge. Lightroom, Photo Mechanic.
Jeżeli posiadasz inny program, który potrafi opisywać zdjęcia, warto wgrać przykładowe pliki, które po otwarciu w Twoim programie pokażą, które rubryki powinieneś wypełnić. Czasem różnią się one nazwami, znajdują się w innych miejscach, a rodzi to nieporozumienia, więc warto poświęcić trochę czasu, żeby zdjęcie miało  wypełnione wszystkie ważne dla nas pola.


Używamy następujących rubryk :

- Caption
tutaj kieruj się zasadą opisu –KIEDY, GDZIE i CO, lub KTO jest na zdjęciu. Najpierw należy umieścić datę wykonania zdjęcia w następującym formacie dd.mm.rrrr (np. 12.04.2014) , następnie, gdzie je wykonano (np. Płock), a w zdjęciach zagranicznych także państwo i co lub kto się na tym zdjęciu znajduje.
Na końcu wpisujesz swoje imię i nazwisko/REPORTER (np. fot. Adam Kotek/REPORTER)
Ważne, żebyś nigdy tutaj nie używał polskich znaków czyli ą,ć,ę,ł,ó,ż,ź,ś itd. a także nie pisał WIELKIMI LITERAMI.
(polskie znaki dopuszczalne i konieczne są tylko w rubryce Headline.)
Czyli.....
KIEDY? - data wydarzenia
GDZIE? - miejsce wydarzenia - najczęściej miasto, czasami nazwa miejsca
CO? - np. XXVI Miedzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej; Konferencja ministra zdrowia; Mecz 9. kolejki Ekstraklasy Lech Poznan – Legia Warszawa
KTO? - Kto, lub co jest na zdjęciu, ew. funkcja jaką wykonuje, bądź kim jest, np. przewodniczący, premier, siostra, córka.
AUTOR - fot. Adam Kotek/REPORTER)

Nic więcej, poza odpowiedziami na powyższe pytania, nie powinno się znaleźć w Caption, ponieważ wszystkie słowa i znaki, które są w Caption, system automatycznie przenosi do sekcji Keywords.
Szczegóły historii człowieka, który jest na zdjęciu, a także szczegóły sfotografowanego wydarzenia, należy zostawić Wikipedii, bądź innym do tego przeznaczonym źródłom informacji.
Zdania powinny być krótkie i zwięzłe. Cały tekst nie może przekroczyć 2000 znaków, ale do tej granicy powinny dochodzić tylko szczególne opisy. Przeciętne Caption powinno być dużo krótsze (max 256 znaków)
Wpisując przecinek, bądź kropkę  należy doklejać przecinek do poprzedniego wyrazu np.:
DOBRZE : To jest, przykładowy tekst.
ŹLE: To jest , przykładowy tekst .

Cudzysłów należy doklejać odpowiednio do wyrazów następujących i poprzedzających, np.:
DOBRZE : A teraz, "przykładowy tekst w cudzysłowie"
ŹLE: A teraz, " przykładowy tekst w cudzysłowie "

Wskazówka: Cudzysłów musi być wpisany z klawiatury, a nie skopiowany.
NIE należy umieszczać w Caption restrykcji dotyczących sprzedaży zdjęcia. Do tego zostało stworzone pole SPECIAL INSTRUCTIONS.

NIE należy umieszczać w Caption słów kluczowych. Do tego służy pole KEYWORDS.


Wszystkie słowa, które są w Caption, system przekopiowuje do rubryki Keywords. Nie ma więc potrzeby przepisywania ich tam jeszcze raz. Jeżeli napisałeś w Caption nazwisko osoby lub osób, czy rzeczy, które są na zdjęciu, nie musisz ich wpisywać w Keywords. Ale ważne jest, żeby to były nazwiska, czy rzeczy pisane w Mianowniku. Jeżeli w Caption będzie napisane np. Posiedzenie rządu, to do Keywords przepiszą się dokładnie te słowa w takiej odmianie. Nie trafi tam słowo rząd.
Inna sprawą jest, żeby nie umieszczać w Caption nazwisk, których nie ma na zdjęciu. (nie piszemy tak: „Spotkanie noworoczne z udziałem prezydenta Dudy” - jeżeli na zdjęciu nie ma prezydenta Dudy, to nie może słowo Duda pojawić się w Caption. !!!
W innym wypadku, kiedy fotoedytor będzie szukał Prezydenta Dudy „wyskoczą” mu te zdjęcia źle opisane.

 Następna ważną rubryką jest sekcja

-Keywords
Tutaj należy wpisać słowa kluczowe, charakterystyczne dla danego zdjęcia, ale również słowa pokrewne, które można będzie skojarzyć z twoim zdjęciem.
Należy wpisywać słowa (rzeczowniki, czasowniki) w liczbie pojedynczej, tak jak to robią edytorzy szukający zdjęć.

W Keywordsach nie wpisujemy wykrzykników, kropek, średników, dwukropka, cudzysłowu itd. 
W Keywords powinny się znaleźć słowa umożliwiające odnalezienie zdjęcia, czyli w szczególności nazwiska osób umieszczonych na zdjęciu, nazwy przedmiotów, miejsc, nazwy wydarzeń uwiecznionych na zdjęciu.
NIE należy umieszczać w Keywords słów śmieci np. nr serii zdjęcia, nazwisko fotografa. W Keywords nie powinno też być spójników takich jak "i", czy "z"
Każde słowo w polu Keywords powinno być w oddzielnej linijce.
W przypadku podwójnych nazwisk piszemy je na 2 sposoby czyli z myślnikiem i bez Np. Kosiniak-Kamysz (bez spacji w środku)  i Kosiniak i Kamysz
Bardzo Ważne !!! do Keywords nie wpisujemy słów które, choć nam się wydaje, nie opisują naszego zdjęcia, a często skutkują błędnym wynikiem wyszukiwania.
Przykład: do zdjęć z obchodów miesięcznicy katastrofy smoleńskiej w Keywords nie wpisujemy Lech Kaczyński. Chyba, że na zdjęciu jest np. zdjęcie, obraz, plakat, napis z wizerunkiem Lecha Kaczyńskiego


Bardzo ważną sprawą jest wpisanie do rubryki Keywords słów portret, czy sylwetka, a także gest, mina, wpadka.
Poniżej przykłady przy jakich zdjęciach należy to robić.


 
Przykłady zdjęć, którym należy wpisać słowo kluczowe PORTRET
 
 
 




Przykłady zdjęć, którym należy wpisać słowo kluczowe SYLWETKA


Przykłady zdjęć, którym należy wpisać słowo kluczowe GEST
 
Przykłady zdjęć, którym należy wpisać słowo kluczowe WPADKA


Przykłady zdjęć, którym należy wpisać słowo kluczowe MINA


Uwaga !!!
Nie wolno dopisywać słów portret i sylwetka do jednego zdjęcia, bez względu jaki jest kadr
( np. nie może być przy jednym zdjęciu w Keywords sylwetka i portret,
ale może być jednocześnie np. portret, gest, mina na jednym zdjęciu)


-Source
wpisz swoje imię nazwisko/REPORTER np. Adam Kotek/REPORTER


- Byline
wpisz swoje imię nazwisko/REPORTER np. Adam Kotek/REPORTER


-Headline
tutaj wpisz nazwę tematu, np. Święto Bożego Ciała (to jest JEDYNA rubryka, gdzie trzeba stosować polskie znaki)

rubryka Headline niejako "spina" zdjęcia w grupę zdjęć, które widoczne są potem na naszej stronie jako jeden temat
-Create date
tutaj wpisz datę wykonania zdjęć, najlepiej w formacie rrrrmmdd (np. 20130209 )
-Suplemental category
tutaj wpisz - przy zdjęciach sportowych w tę rubrykę wpisujemy słowo SPORT, a przy zdjęciach z kategorii showbiznes słowo ZNANI


-Country
tutaj wpisz POLAND, lub POLSKA (oczywiście, jeżeli zdjęcie wykonane jest w Polsce)


Jeżeli poprawnie opiszesz zdjęcie, trzeba je zapisać nadając mu jakąś nazwę.
Najlepiej robić to tak, żeby była to unikalna nazwa pliku.
np. data+swoje inicjały+kolejna numeracja
czyli np. 180116jacdom001 i kolejne nr



Dziękujemy za uważne przeczytanie tej instrukcji.